Metoder
- Online analyse - spørgeskema via
Internettet. Respondenterne inviteres til at deltage via e-mail med
unikt link, som leder dem til (det ellers ikke tilgængelige) spørgeskema,
som besvares i browseren.
- Telefoninterview
- Fokusgrupper - gruppeinterview
- Andre metoder: Papir spørgeskema,
informationssøgning, individuelle interview etc.
Hovedfaser i en
analyseproces
Det kan synes umuligt at beskrive det
typiske forløb i en markeds-analyse, for enhver analyse bør være
specifikt tilpasset til den konkrete situation. Men ved at prøve får
vi måske alligevel her nævnt nogle ting, der er generelt anvendelige.
Der er dog altid 3 hovedfaser. Set
udefra bemærker man nok oftest især den midterste, men det er vigtigt
– også som analysekøber – at have fokus på alle 3.
1. Afklare problemer
og planlægge analysen
Her diskuteres, hvad problemet (eller
muligheden!) reelt er. Det bør være styrende for alt det følgende.
Denne problemafklaring bør være grundig, mens planlægningen af
analysen ikke bør være så fast specificeret, at der ikke er mulighed
for 'at forfølge et interessant spor'.
I denne fase aftales også spørgerammer/spørgeskemaer,
søgeprofiler til evt. data-basesøgninger, afklaring af målgruppe/stikprøve
etc.
Analysekøbers konstruktive input i
denne fase er væsentlige for slutresultatet. Virksomheden og
analytikeren vil typisk have forskellig viden og synsvinkel, så der kan
opnås meget ved et godt samarbejde.
2. Gennemføre
informationsindsamling
Denne fase gennemføres ret forskelligt
afhængigt af hvilke metoder, der er aftalt.
Analysekøber vil undervejs typisk kun
blive kort inddraget i tilfælde af evt. korrek-tioner eller afklaringer
af særlige forhold, man støder på.
3. Bearbejde og
rapportere resultater
Rapporteringen bør ikke blot være
endeløse talkolonner og statistiske parametre. Det er vigtigt at præsentere
resultaterne, så de har relation til problemstillingerne fundet i fase
1.
Det kan være nyttigt at tage et møde
med alle implicerede for at diskutere resultaternes betydning og
anvendelse.
Og skulle man hægte en fjerde fase på
oversigten her, så ville det være: Konkret anvendelse af
resultaterne i de fremtidige beslutninger og aktiviteter. Ellers er
indsatsen mere eller mindre spildt.
|